Sipen

Een roterend open mes trekt als een kurkentrekker kleine kerfjes door het bandenprofiel. Het resultaat: meer grip en kortere remweg. Het sipen van banden wordt sinds enkele jaren toegepast bij ABI: door middel van een - gepatenteerde - spiraalvormige kerfprocedure worden in het loopvlak van banden kleine sneetjes aangebracht. Deze micro-profielgroeven zorgen voor een betere hitte-afvoer in warme klimaten, meer comfort door de verbeterde vering in de banden en bovenal voor meer grip en een kortere remweg op natte of besneeuwde wegen.

Vermogen wordt beter gedoseerd

Het gripprobleem dat veel chauffeurs ondervinden, heeft niets te maken met de kwaliteit van hun banden, maar des te meer met de veel grotere vermogens die op de weg gebracht worden, de zwaarte van de lading en de drukte in het verkeer. Met trucks die 350 tot wel 600 PK op de weg brengen is het moeilijker dat vermogen gedoseerd aan de banden door te geven. Daarbij zijn de banden in de afgelopen tien jaar steeds breder geworden en hoe breder, hoe gevoeliger voor slippen. Verder zorgt de verkeersdrukte voor een toename van remmen en optrekken, wat veel vergt van de chauffeurs en hun banden.

Verkorte remweg

Een touringcar met half afgesleten winterbanden werd getest op een baan op een oppervlak vergelijkbaar met aangereden sneeuw. Bij een snelheid van 37 kilometer per uur was de remweg 42 meter. Na het sipen van diezelfde winterbanden bedroeg de remweg nog maar 18 meter. Het sipen bleek ook geschikt voor heftrucks. Na het sipen van de volrubberen banden bleek de heftruck als enige in staat op het besneeuwde buitenterrein te rijden en met de sneeuwschuiver het terrein sneeuwvrij te maken. Heftrucks met nieuwe banden slipten weg.

Verlengde levensduur

Waarom worden nieuwe banden eigenlijk niet meteen van de minuscule kerfjes voorzien? Bandenfabrikanten zouden zo de karakteristieken van hun banden enorm kunnen verbeteren. Het is te tijdrovend voor massaproductie. De machine moet worden bediend door iemand met verstand van zaken. Het is niet moeilijk, maar wel precies werk. Een machine kan vrijwel elke bandenmaat aan. Ook met een relatief geringe profieldiepte kun je na het sipen rekenen op voldoende tractie, ook op nat wegdek.