Zomerbanden

De benaming ”zomerbanden” is de laatste jaren ontstaan. Hiermee wordt een duidelijk onderscheid gemaakt met winterbanden. Eigenlijk zou je dit type band ook als “reguliere” band kunnen omschrijven. Ze bieden onder Nederlandse weersomstandigheden de beste rijeigenschappen omdat ze veel grip hebben, water en warmte prima afvoeren en een lange levensduur hebben. Wanneer de buitentemperatuur echter onder de 7 graden Celsius komt, zijn winterbanden een betere keuze. 

Wilt u uw winterbanden omwisselen voor zomerbanden? Neem dan nu contact op met een van onze vestigingen.

Bandentest

Banden moeten gedurende langere tijd en in sterk wisselende, dagelijkse omstandigheden zekerheid en veiligheid bieden. Hiertoe moet een band een goed afgestemde combinatie van verschillende eigenschappen bieden. Omdat veel van dit soort eigenschappen strijdig zijn (bijvoorbeeld het verbeteren van de grip van een band gaat ten koste van de slijtvastheid) dient de bandenfabrikant een goed compromis tussen al deze strijdige eigenschappen te vinden.

Tijdens de bandentest worden de rijeigenschappen op droog wegdek, op nat wegdek, de duurzaamheid op hoge snelheid en de slijtvastheid getest. Naast deze veiligheidsrelevante testcriteria worden ook milieuaspecten als rolweerstand, geluidsproductie en chemische samenstelling getest.

De band en de apk

De banden op 1 as moeten dezelfde afmetingen hebben, dat wil zeggen dat bijvoorbeeld linksvoor en rechtsvoor dezelfde band hoort te zitten. Er mogen geen spijkers e.d. in zitten de band moet intern (de ijzeren verstevigingen en de diverse lagen onderling) in orde zijn. Tijdens de APK wordt bekeken of de band in ernstige mate verdroogd is en of de loadindex klopt. De loadindex is een nummer waarmee je in een tabel kan opzoeken wat de maximale draagkracht van de band is. Ook wordt de bandenspanning gecontroleerd.

Het profiel mag voor de wet niet verder zijn afgesleten dan 1,6 mm, echter bij een slijtage van meer dan 2,5 mm wordt er door de wetgever geadviseerd om de band te verwisselen. Wij adviseren voor zomerbanden bij een slijtage van meer dan 3 mm en voor winterbanden bij een slijtage van meer dan 4 mm de banden te vervangen. Het grootste gevaar is de combinatie van versleten banden met gladde/natte wegen. De remweg loopt al snel op bij regen en het gevaar voor aquaplanning wordt groot met versleten banden.