Wielen of velgen ?

‘Wielen’ is de officiële term voor wat men in de volksmond ‘velgen’ noemt. Het lichtmetalen wiel wordt door de meeste mensen "velg" genoemd, wat onjuist is. Als je het wiel van een auto vergelijkt met het wiel van een fiets, dan zien we twee vergelijkbare hoofddelen: de velg en de velgschijf. Samen vormen deze hoofddelen het wiel. Elk wiel vormt samen met de band een hechte eenheid, waarbij het metalen wiel de verbinding vormt tussen aandrijfas met naaf en band. Een velg is dus een onderdeel van een wiel. De band is op het velg gemonteerd en via de velgschijf worden de krachten op het velg overgebracht. Juist omdat de term 'velgen' bekender is bij het grote publiek dan de term 'wielen' gebruiken we bij Profile Tyrecenter toch de term 'Velgen'.
Lichtmetalen velgen zijn één van de populairste accessoires voor de auto. Met mooie velgen krijgt uw auto een modern of sportief uiterlijk en kunt u zich onderscheiden van andere automobilisten. De persoonlijke uitstraling van uw eigen auto, nieuw of 6 jaar oud, bestaat uit vier technisch verantwoorde en goed verzorgde lichtmetalen velgen. Niet voor niets voorzien sommige autofabrikanten hun topmodellen van lichtmetalen velgen.Bovendien voegen lichtmetalen velgen meer toe dan het persoonlijke accent. Zo zijn deze in vergelijking met stalen velgen in het algemeen een stuk lichter en voeren lichtmetalen velgen door hun samenstelling en styling vaak de warmte van de banden en het remsysteem beter af.

Centreerringen

Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de velg-as van de auto. Het naafgat van een velg(het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.

De centreerring zorgt er voor dat het velg netjes op z'n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou het velg alleen door de bouten op z'n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.

Nieuwe velgen, controleer uw velgmoersleutel

U heeft een mooie set lichtmetalen velgen aangeschaft en laten monteren onder uw auto. Die glimmende velgen doen heel wat voor uw auto! U kijkt dan ook tevreden naar uw aankoop.

Nieuwe velgen, nieuwe moeren. Dit betekent wellicht dat uw huidige velgmoersleutel niet meer past en dat is erg vervelend als u onverhoopt met een lekke band komt te staan en u uw reservevelg wilt monteren. Vraag de Profile Tyrecenter vestiging te controleren of uw huidige sleutel past op de nieuwe bouten of moeren voordat u de werkplaats uitrijdt. Een andere velgmoersleutel en eventueel een extra setje, passende velgmoeren voor het reservevelg, en u kunt uw weg snel weer vervolgen.

Controleert u zelf of de velgmoersleutel past? Let dan ook even op de maatvoering van de slotbouten. Deze zijn namelijk soms anders van lengte. Meer weten? Ga dan naar de dichtstbijzijnde Profile Tyrecenter vestiging!

Onderhoud

Om uw nieuwe en kostbare lichtmetalen velgen tegen diefstel te beschermen is het zeer aan te raden om een set slotbouten aan te schaffen. Hiermee bent u tegen een kleine investering verzekerd dat uw velgen veilig onder uw auto blijven. Het is wel aan te raden de sleuteldop voor de montage en demontage van de velgen veilig en vindbaar op te bergen in uw auto zodat u deze bij het wisselen van een velg direct bij de hand heeft. U kan bij iedere Profile Tyrecenter terecht voor een set slotbouten.

Reparatie

Het komt voor dat lichtmetalen velgen beschadigt raken door stoepranden of door oxidatie. Vooral in de winter, als er met pekel wordt gestrooid, hebben velgen het zwaar te verduren. Het is mogelijk om het velg te laten repareren bij bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het opknappen van velgen.

Richten

Wie te hard over een obstakel of door een kuil rijdt kan een deuk oplopen in zijn of haar velgen. Ook hier kun je gelukkig wat aan laten doen, het zogenaamde "richten". Richten is het repareren van gedeukte of verbogen velgen. 95% van alle gedeukte velgen kunnen op deze manier een 2e leven krijgen. In enkele gevallen is richten helaas niet mogelijk.

Reiniging en onderhoud

Een eenvoudige en goede manier om uw lichtmetalen velgen in conditie te houden is de velgen iedere week te reinigen met water, spons en zeem en een normale autoshampoo.

Hardnekkig vuil zoals remstof kan met een goede velgenreiniger verwijderd worden. Neem altijd de gebruiksaanwijzing van de velgenreiniger in acht om beschadiging aan uw lichtmetalen velgen door deze chemische middelen te voorkomen.

Uitleg velgmaat

Een velg koopt u niet zomaar. Het bepalen van welk velg het meest geschikt is, vereist specialistische kennis. Zo moet bij het kopen van lichtmetalen velgen bijvoorbeeld gelet worden op de steekcirkel, de ET-waarde en de diameter van het velg (in inches).

Aanduidingen op het velg
8 ½: velgbreedte in inches
J: hoorncode
X: eendelig velg
17: velgdiameter in inches
H2: dubbele hump
LK 100: steekcirkeldiameter in mm
ET 42: de ET-waarde is 42 mm.

ET- waarde

De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de velgkast. Een ET van 42 wil zeggen dat het bevestigingspunt 42 mm aan de buitenkant van het midden van een velg ligt (zie schematische tekening). Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 46 valt het velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 42. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer het velg naar buiten steekt.

Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat het velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.

Of een velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je Profile Tyrecenter velgenspecialist. Deze weet in welke fitments het velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren een velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol.

Velgmaat

De ET-waarde bepaalt niet op zichzelf hoe ver een velg naar binnen valt of naar buiten steekt. Ook de velgbreedte is hiervoor bepalend. 7x15 staat voor een velg van 7 inch breed en een diameter van 15 inch. De velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in de tekening is te zien. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. Een inch is gelijk aan 2,54 centimeter.

Steek

De steek van een velg heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hiernaast.